Kahramanmaraş kent kültürünün ortaya çıkmasına, geliştirilip yaşatılmasına katkı sağlamak amacıyla Bilgi, İletişim, Sanat, Eğitim ve Kültür Gençlik Kulübü Derneği (BİLSEK) tarafından projelendirilen sosyal, kültürel, çevre gezilerinin dördüncüsü Elbistan
Başkanlığını Mehmet Köşk'ün yaptığı BİLSEK'in
Kahramanmaraş Kültür Sanat Derneği ile ortaklaşa organize ettiği geziye,
Kahramanmaraş Kültür Sanat Derneği Başkanı Eğitimci-Yazar Abdulhakim Eren
rehberlik etti.
Gezi programının Elbistan ayağında Yazar Arif
Bilgin'i ziyaret eden heyet, birlikte Ulu Camii, Çarşı Cami, Ümmet Baba CamiSi
ve Pınarbaşı'nı gezdiler.
Elbistan'a gelen heyet ilk olarak Ulu Cami'ye
geçti. Buradan Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim
Üyesi Prof. Dr. Mehmet Özkarcı, heyete Ulu Cami'nin tarihi konusunda bilgiler sundu.
Heyet daha sonra Çarşı Atik Camii ve Himmet Baba Camisi'ni gezip, Pınarbaşı'na
geçti.
Pınarbaşı'nda gezinin Elbistan ayağı hakkında
bir değerlendirme yapan Prof. Dr. Mehmet Özkarcı, şunları söyledi:
"Biz bu gezi programımızda Elbistan'da Ulu
Cami, Camiyi Atik yani Çarşı Camii, Himmet Baba Camisi, türbesi ve zaviyesini
gedik. Elbistan Ulu Camii Türk Sanatı açısından oldukça önemlidir. Bu yapı son
şekliyle Dulkadirbeyliği döneminde Şehsuvar Ali Bey zamanında 1515-1522 yılları
arasındaki tarih döneminde inşa ediliyor. Tabii bu cami yerinde daha önce
Anadolu Selçuklular döneminde Elbistan emiri olan Mübarezettin Çavlı Bey
tarafından yaptırılan cami yer alıyordu. Tabii bu cami 1507 yılında Şah
İsmail'in Elbistan'a saldırısı sırasında yakılıp-yıkılıyor. Bu camiden günümüze
girişteki taç kapısı ve 1239 tarihli inşa kitabesi gelmiş. Cami yıkılınca
belirttiğimiz gibi şimdiki cami Dulkadir Beyliği döneminde inşa ediliyor. Türk
sanatı açısından oldukça önemlidir. Çünkü Türk Sanatında bu çapta ilk defa dört
yarım kubbeli merkezi planlı inşa edilen camidir. Mimar Sinan'ın çıraklık
eserim dediği İstanbul'daki Şehzade Camii'nden de önce yapılmıştır. Bazı
kaynaklarda Mimar Sinan'ın Şehzade Camii'ni yaptırırken bu camiyi de görmüş
olabileceği ifade ediliyor. Türk Sanatı açısından merkezi plan ne demektir.
Merkezi Plan, İslamiyet'in tevhid anlayışını simgeliyor ve cemaati geniş ve
yüksek bir kubbe altında toplama fikrinde yatıyor. Aynı zamanda tabii ki
merkezi plan Türklerin merkeziyetçi idari yapısında yansıtmış bulunuyor."İHA